u bent nu hier: MH2D - Historie

Historie

In 1984 werd de Mh2d voor de eerste keer georganiseerd. Terugkijkend vanaf vandaag is er veel veranderd in de loop der jaren. De eerste jaren werd de Mh2d nog door de fietsverenigingen van Margraten en Sint Geertruid samen georganiseerd en was de start en aankomst ook wisselend in Margraten en Sint Geertruid. Later is de organisatie geheel in handen van de fietsvereniging van Sint Geertruid gekomen.

De start/finish locatie wisselde van fanfarezaal, naar de loods van Eijkerbouw, naar hoeve Libeek, naar de tent in een weiland van de familie Andrien in Libeek.

Het aantal deelnemers groeide van een kleine 200 in het eerste jaar naar nu al enkele jaren achtereen 10.000. Dat aantal, 10.000, is voor de organisatie het maximumaantal. Meer deelnemers zouden ten koste gaan van kwaliteit, gezelligheid en sfeer van het evenement. Met de groei van het aantal deelnemers groeide ook de professionaliteit van de organisatie. Ieder jaar weer een beetje beter. Mede dankzij de verbetervoorstellen van deelnemers en de NTFU groeide de Mh2d uit tot een evenement met stervermelding onder de Nederlandse toerfiets en MTB-tochten.

De organisatie van de Mh2d maakte ook een ontwikkeling op het gebied van digitalisering mee. Van papieren inschrijving per post of ter plekke, kan er nu alleen nog maar via internet worden vóóringeschreven.

Ook het maken en het uitzetten van de routes is veranderd. Van het met de hand intekenen op kaarten, maken van vele kopieën voor het aanbrengen van wijzigingen en veranderingen, wordt er nu gewerkt met gps apparaten en worden de routes op digitale kaarten ingetekend. Die routes worden in het vervolg digitaal via deze website beschikbaar gesteld als service aan de deelnemers die ook steeds meer van gps apparatuur voorzien zijn. Het uitpijlen van de routes op het evenement zelf gebeurt nog steeds door een heel team van route uitzetters.

Mede als gevolg van het vergunningenbeleid van de gemeentes in België en Zuid Limburg moet er de laatste jaren steeds meer aandacht zijn voor veiligheid en gedragsregels. Door het grote aantal toer- en MTB-tochten is de overlast voor natuur, bewoners en veiligheid echt een punt geworden dat veel aandacht vraagt en de organisatie noodzaakt om daarop toe te zien en daarbij medewerking van de deelnemers te vragen.